BÖLÜM-1 BAKIM VE ARIZA GİDERME YÖNTEMLERİ

ARIZA BULMADA GÜVENLİK

Gözlerinize güvenlik gözlüklerini takınız ve vücudunuzun diğer kısımlarını da uygun koruyucu elemanlar ile koruyunuz.

Güvenlik kontrol elemanlarını asla kısa devre etmeyin.

Soğutma sistemlerinde basınç testi için asla oksijen kullanmayın.

Elektriksel sistemlerde çalışırken akımın kesik olması gerekir. Şayet akım verilerek arıza tanısı yapılacaksa en az iki kişi birlikte çalışmalıdır.

Yanık kompresörlerden çıkan yağ ve çökeltiler asit ihtiva edebileceği için lastik eldiven kullanın.

Şaluma tipi kaçak detektöründen çıkan dumanı veya florokarbon soğutucu buharı olan odada açık alev ile oluşan dumanı solumayın.

ARIZA NEDENLERİ

1. İÇ FAKTÖRLER

Eleman Arızaları

kompresör

kondenser

genleşme valfi

evaporatör

boru ve aksesuarlar

Elektriksel Arızalar

2. DIŞ FAKTÖRLER

Dış Hava

Su

Enerji (elektrik)

ARIZA BULMADA MANTIKSAL YAKLAŞIM

1. Problemin durumunu belirleme

2. Verileri toplama

3. Verileri analiz etme

4. Bir işlem üzerinde karar verme

5. Bu işlemi yapmak

6. Sonuçları kontrol etmek

PROBLEMİN BELİRLENMESİ

Soru cevap tekniği ile bilgi alma

Cihazın bakım kartlarını inceleme

Cihaz çalışma seslerini dinleme

Çalıştırma prosedürlerini inceleme

BİLGİ VE VERİLERİ TOPLAMA

Sistemi kapsamlı şekilde denetleyin

Operatörü dinleyin

Çalışmayı gözleyin

Arıza bulma diyagramı üzerinde işaretleyin(Şekil-1.3)

Cihazın etiket bilgilerini kaydedin

Model ve seri numarası

Kompresör tipi

Soğutucu tipi ve miktarı

İmal yılı

Soğutma kapasitesi

ARIZA BİLGİ KAYNAKLARI

Duyu organlarını iyi kullanın

Anormal gürültüler

Anormal titreşimler

Karlanmalar

Yağ köpüklenmesi

Kompresör sıcaklığı

Borulardaki sıcaklıklar

Çalıştırma ve bakım talimatnamesi

Patlak perspektifler ve parça listeleri

Üretici bölge müdürlükleri

Web siteleri

Alet ve Cihazların Kullanımı

1. ŞARJ MANİFOLDLARI, İSTASYONLARI VE GERİ KAZANIM CİHAZLARI

Şarj vakum manifoldu

AMONYAK ŞARJ MANİFOLDU

Şarj vakum cihazı

Şarj vakum cihazı

GERİ KAZANIM VE İYİLEŞTİRME CİHAZLARI

2. KAÇAK DEDEKTÖRLERİ

Elektronik kaçak dedektörü

Uv kaçak dedektörleri

UV dedektörünün bir soğuk depoya yerleştirilmesi

3. TERMOMETRELER

Dijital termometreler

Kanal tipi termometre

Kanal tipi dijital termometre

4. HİGROMETRELER

5. VAKUM POMPALARI

6. VAKUM GÖSTERGELERİ

Elektronik Vakum Göstergesi

7. KILCAL BORU AÇICILAR

8. ŞARJ SİLİNDİRİ, ŞARJ CİHAZLARI

9. SERVİS VE BAĞLANTI VALFLERİ

10. KADRANLI TERAZİLER

11. FAN DÜZELTME TARAKLARI

12. YAĞ POMPASI

13. YAĞDA ASİT TEST SETİ

14. HAVA HIZI VE SES ÖLÇERLER

15. TEÇHİZAT ARABASI

16. KENET PENSESİ

17. PERÇİN MAKİNESİ

18. SERVİS ANAHTARI

19. BORU KESİCİLER

20. BORU BÜKME SETLERİ

21. HAVŞA TAKIMLARI

22. BOĞMA PENSELERİ

23. BORU RAYBALARI

24. MUF AÇMA ALETLERİ

25. T BAĞLANTI YAPMA ALETLERİ

26. GÜRÜLTÜ ÖLÇÜM ALETLERİ

VERİLERİN ANALİZİ

Belirtiler

Belirtilere uygun arıza ihtimallerinin kontrolü

Arızayı bulma

Yapılacak işlemin seçilmesi

Elemanın tamiri

Elemanın değiştirilmesi

Cihazın tamamen değiştirilmesi

BİR İŞLEM ÜZERİNDE KARAR VERMEK

Bütün faktörleri ve düşünülen alternatifleri dikkatlice analiz ettikten sonra sıra en iyi işlem için karar almaya gelir. Genellikle şu işlemlerden birine karar verilecektir:

Ayarlama,

Temizleme,

Tamir,

Arızalı elemanı değiştirme

Sistemi tamamen yenileme,..vb.

TAMİRLERİ YAPMAK

Esas tamiri yapmak, problemi bulmak kadar uzun zaman almaz. Ne yapılacağına karar verilir ve onu yapmak için gerekli hazırlıklar yapılır. Aldığınız gerekli parçaların, aletlerin ve talimatnamelerin tamir süresince korunması gerekir. Soğutma sistemi ile ilgili yapılması gereken işlemlerin iyi bilinmesi gerekir. Bu işlemler:

Lehim ve kaynak

Vakumlama ve nem alma

Basınç testi

Kaçak testi

Sistemi şarj etme

Geri kazanım ve iyileştirme

SONUÇLARIN KONTROL EDİLMESİ

Son adım sonuçların kontrolüdür. Son kontroller arıza bulurken yapılan işlemlere benzerler. Sonra sistem çeşitli yüklerde çalıştırılıp tamir işleminin bazı yeni problemler getirmediğinden emin olunmalıdır.

Şayet sistem normal yükte çalışabiliyorsa sisteme bir ön çalıştırma kontrolü yaptırılabilir.

Tamamlama kontrolleri aşağıdaki işlemleri kapsamalıdır:

Bütün sistemin kaçaklarını,

Soğutucu gaz şarjını,

Yağ seviyesini,

Kompresör yüksüz kalkış sistemini,

Sistem tam yükte iken çektiği akımı,

Genleşme valfının kızgınlık ayarını,

Kayış gerginliği veya kavrama düzeni.

PROBLEM TEKRARININ ÖNLENMESİ

Probleme sebep olan durumları tekrar gözden geçirilmeli ve tekrarlanmaması için önlem alınmalıdır. Bu durum bazen çalıştırma prosedürlerine uymamaktan kaynaklanabilir

Eleman arızaları etkili olduğunda bunu önlemek amacıyla sisteme iç koruma eklemek zorunda kalınabilir. Bazı büyük tesislerde uyarı ışıkları ve alarm sinyalleri gibi güvenlik kontrolleri de eklenebilir.

Bu tür uyarılar, büyük sorumluluk gerektiren ve tamiri pahalı olan su soğutma grupları gibi uygulamalarda bazen gereklidir.

Bazen arızanın nedeni basit bir bakım hatası da olabilir. Bu durumda periydik bakım işlemlerinin daha sık uygulanması arıza tekrarını önleyebilir.

ARIZA BULMA İŞLEMİNDE UYULMASI GEREKEN KURALLAR

Arıza tamir işini her tamamladığınızda, yapılan servis isimlerini kaydedin. Bu kayıt şu konuları kapsamalıdır:

Ünitenin tarifi ve yeri

Mevcut şikayet

Problemin tanımlanması

Düzeltme için ne yapıldığı

Gözlediğiniz basınç, sıcaklık ve elektriksel veriler

Sisteme yeni takılan elemanların seri numaraları ve adetleri

MİKROİŞLEMCİLER VE ARIZA BULMA

Günümüzde çeşitli firmalar tarafından geliştirilen kompresör yönetim paketleri ve paket kontroller, özellikle birden fazla kompresörün birlikte görev yapmakta olduğu süper market soğutması, çoklu paket soğuk odalar gibi uygulama alanlarda oldukça kolaylıklar sağlamaktadır. Bu cihazlarla;

Uzaktan kontrol ve izleme,

Emme basıncına dayalı kompresör yönetimi, otomatik kademelendirme, kısa devre çalışmayı önleme ve kompresörlerin nöbetleşe çalıştırılması.

Basınca dayalı kondenser fan yönetimi (iki konumlu veya hız modülasyonlu)

Kompresörler için zamanlayıcı

Programlanabilir zaman bölümleri

Tam alarm yönetimi

Belli sayıda kompresör ile kapasite kademelendirme

Belli sayıda kondenser fan kontrolü

Zeki arıza bulma işlevi gibi işlemler gerçekleştirilebilmektedir.

Gelecekte kullanılacak soğutma sistemleri arızalara karşı üç yönden daha avantajlı durumda olacaklardır:

Kontrol ve izlemenin sağlıklı yapıldığı sistemlerde sürpriz arızalarla pek sık karşılaşılmayacaktır.

Tam alarm yönetimi ve zeki arıza bulma işlevleri nedeniyle arızalara önceden müdahale şansı olacaktır.

İklimlendirme ve soğutma alanında artan okullaşma nedeniyle gelecekte daha fazla kalifiye insan gücü istihdam edilecektir.

UZMAN SİSTEMLER VE ARIZA BULMA

Yapay zeka uygulamalarından olan uzman sistemlerle arıza analizleri yapılabilmektedir. Bir uzman sistem; sınırlı bir alan için uzman bilgisini depolayabilir, mantıksal sonuçları takip etmek suretiyle problemleri çözebilir. Uzman sistemler veri işlemden bilgi işleme bir geçiş olarak ifade edilebilir. Algoritmaların yerini sonuç çıkarma makineleri almıştır.

Buradaki temel çalışma; daha önceden yapılmış gelişmeleri temsil etme, sembolik açıklama işlemlerini ve karmaşık bilgi yapılarını kolaylaştıran yazılımları geliştirmek olmuştur. Bu bilgi, bilgi tabanında saklanır ve problem çözme stratejileri, sonuç çıkarma mekanizmalarında belirlenen şekliyle işlenir.

Bir arıza bulma sistemi, bir makine elemanındaki veya sistemindeki arızanın sebebini belirtilerden yola çıkarak bulabilen bir tanımlama veya karar verme aletidir. Belirtiler, beklenen (ideal) davranışlar ile gözlenen davranışlar arasındaki farklılıklardır. Arıza tanısı yapan uzman sistemler durum tanımlamasında anormallikleri ortaya çıkarmak için elemanın normal çalışma şartlarındaki performansını bilgi olarak kullanır.

BAKIM YÖNTEMLERİ

Plansız Bakım

Planlı Bakım

Koruyucu Bakım

Koruyucu bakım kavramı 1950’li yıllarda ortaya çıktı. Birçok işletmecinin anlayışına göre koruyucu bakım, tesiste meydana gelebilecek arızalara olay gerçekleşmeden önce engel olunması için uygulanan periyodik kontrollerdir. Bazıları, bu kontrollere yağlama, temizleme ve boyama gibi tekrarlanan bakım işlevlerini de eklerler. Ana tema; belirlenen periyotlar dahilinde bakım yapılması ve parçaların değiştirilmesidir. Bu sistemin bir işletmede kurulması minimum üç yıl sürmektedir. Buradaki handikap parçaların hizmet sürelerinin iyi hesaplanamaması sonucunda bazı sağlam parçaların da gereksiz yere değiştirilmesi ve buna rağmen bazı parçaların zamanından önce arıza yaparak sürprizlere açık olmasıdır.

Kestirimci Bakım

1980’li yıllardan sonra gelişti.

Kestirimci bakım günümüzde gelişmiş ülkelerin kullandığı yöntemdir.

Ana tema makinelerden belirlenmiş ölçümler alarak onların sağlığının takip edilmesi ve gerektikçe bakım yapılmasıdır.

Bugün ve geçmişte alınan ölçümleri bir bütün içinde eğilim çözümleme yöntemi (Trend Analizi) ile değerlendirerek gelecekte çıkacak olası arızayı belirler.

Makinelerin çalışmalarını engellemeden takip ederek sağlıklarını yakından izleme olanağı verir.

Gereksiz durdurmaları ortadan kaldıracağı gibi, gereksiz parça değiştirmelerini de önlemektedir.

Kestirimci bakım esas olarak titreşim ölçü/analiz yöntemini kullanmaktadır. İşletmenin ve operasyonun durumuna göre; yüzey sıcaklık ölçümü, ultrasonik kalınlık ölçümü, gürültü şiddeti ölçümü, faz/devir ölçümü tek başına veya alınan titreşim ölçümünü desteklemek amacıyla kullanılmaktadır. Titreşimi analiz ederek;

Balans ayar bozukluğunu,

Merkez kaçıklığını,

Kaplin ayarsızlığını

Eğri şaft problemini,

Bozuk rulmanı,

Kaymalı yataklarda yağ filmi yırtılmasını,

Yataklarda radyal gezinmeleri,

Elektrik motor arızalarını,

Mekanik çözülmeyi,

Kayış arızaları gibi problemleri arıza çıkmadan görebiliriz.

Kestirimci Bakım planlamasında üç basamak mevcuttur: Belirleme, analiz ve onarımdır.

Toplam Verimli Bakım

Toplam Verimli Bakım (TVB), koruyucu bakımın bir ekip yerine tüm çalışanlara mâl edilmesidir. Bir diğer anlatımla bakım çalışmalarındaki kalite sistemlerine paralel bir anlayışın geliştirilmesidir. Dolayısıyla toplam kavramı şu alt konuları kapsamaktadır:

1. Toplam etkenlik, üretkenlik ve kârlılığın artırılması

2. TVB; bakım gereklerinin azaltılması, onarılabilirliğin ve koruyucu bakımın geliştirilmesi

3. Toplam katılım; kullanıcıların özerk bakımcılık yüklenmesi, her düzeyde ve bölümde küçük gruplar halinde etkinlikler

4. Üretkenliğin artırılması yalnızca üretimin artırılması demek değildir. Aşağıdaki konularında aynı düzlemde düşünülmesi gerekir:

Daha üstün kalite düzeyi

Daha düşük maliyet

Süresinde teslim

İş güvenliği ve işyeri sağlığı

Daha yüksek moral daha iyi çalışma ortamı